JULKLAPPSREA på Yves Rocher med Sassitch!

Till SASSITCH's startsida

sassitch - Umeåresan

Umeåresan

Måste bara skriva att jag fick två kommentarer på förra inlägget. Två oroliga kommentarer. En från farsan och en från morsan... :D

Jag somnade halv ett, kl 2 skulle Jimmy ha mat. Somnade halv tre igen o klockan fyra skulle Jimmy äta igen. Sen somnade jag inte igen... Bebin va lessen och klockan fem skulle vi ändå upp... Klädde bein och gick ut i kolmörkret till hästarna. Fick iof börja med att tejpa ihop pannlampan. Det önskar jag mig i födelsedagspresent!
En pannlampa med kvalitet som lyser som fan o inte går sönder på en gång!

Efter mkt möda hade jag fått på lindor o transportskydd o fått in hästarna i transporten och bebin i bilen. Utan Andreas hjälp hade det aldrig gått eftersom Millan bestämmde sig för att inte åka med... Men efter lite övertalning klev hon in hon med. Vi åkte till skansholm och lastade av Hjalmar som skulle få vara med Marias hästar under dagen. Tack Maria, vi hade aldrig kommit fram med två hästar i transporten...

Åkte ner på samhället och hämtade Emelie. Tack Emelie också, utan dig hade jag stått där med en arg unge under armen och en sovande häst på axeln... Det visade sig att vi valt dagen av dagar att åka... Det var det halaste jag någonsin varit med om. Hade avsatt 5 timmars körtid tilll umeå, men började snabbt tvivla på att vi skulle hinna ändå... Längs vägen hhade alla lastbilar stannat, de fanns inte en chans att de kunde fortsätta köra. Vi fick köra 30 på glansisen, ÄNDÅ kanade både bil och transport åt det håll vägen lutade. Det var riktigt läskigt och gick i snigelfart, men vi kom fram. I tid :D Närmare Umeå blev vägen dessutom bättre.

På kliniken konstaterade de ganska snabbt att hon var rejält halt, men att de inte satt i någon led. De trodde de satt i hoven. Men, sa jag, det var jju det första jag kollade hemma. Klämmde å bankade på hoven, och jag har inte hittat något. De hittade inget heller, så de bedövade hoven. Och då försvann hältan. Så de satt i hoven, men var omöjligt att upptäcka utan bedövningen. De fick ta upp mkt av hoven för att hitta en stor hovböld som satt upp mot hovbenet. (Högt upp alltså) De spolade ur den och gipsade och hon fick en fin socka. Nu ska det gipsas om varannan dag i 6 dagar sen ska hon förhoppningsvis vara helt bra. Känns så skönt att hon har fått hjälp och hon har redan mindre ont :) De passade även på att röntga hovbenet för att se att det inte tagit någon skada, och det hade det inte, men de gav henne lugnande innan de röntgade, vilket resulterade i en mkt trött vinglig Millan som la sitt huvud på min axel och somnade. Vet ni vad ett sovande hästhuvud väger?!

Vägen hem gick inte riktigt lika långsamt, det hade frusit på lite så det fanns iaf lite fäste. Men inte gick det fort inte. Hjalmar skulle också hämtas från hästdagiset så jag tror jag kom isäng ett inatt. Idag är jag tröttare än.. Jag vet inte vad, men alla mår bra och bebin var så duktig igår :D På vägen hem var jag också trött, jag somnade en snutt i baksätet, med huvudet i någon konstig vinkel. Nästa gång Emelie tittade bak så hade jag lagt huvudet i en hink jag hade med... Vaknade en stund senare med ganska rejäla smärtor i nacken hahaha.

Nu sover bebin så jag ska vila lite och sen laga middag. Nu är det äntligen helg så Andreas kommer va hemma.

Kommentera här: